Narzędzia copywritera

Jeśli wydaje ci się, że o pracy copywritera wiesz już wszystko, to muszę cię zaskoczyć. Doświadczony copywriter nie posługuje się wyłącznie komputerem i edytorem tekstu. Korzysta też z szeregu innych,  niezwykle przydatnych i funkcjonalnych narzędzi. Ich zastosowanie ma ogromne znaczenie dla zwiększenia efektywności pracy copywritera i podniesienia jakości jego tekstów.

Jakimi narzędziami posługują się copywriterzy? Z przykrością stwierdzam, że niektórzy, przeważnie są to początkujący w branży, nie stosują nic ponad komputer i edytor tekstu. Bardziej doświadczeni, zajmujący się copywritingiem znacznie dłużej, dla usprawnienia swojej pracy stosują rozmaite narzędzia. Ich celem jest zwiększenie efektywności pracy, podniesienie jakości pisanych tekstów, ich czytelności (readability),  uniemożliwienie  kopiowania tekstu na inne strony www oraz pisanie zgodnie z zasadami języka polskiego.

Organizacja i efektywność pracy

System planowania zadań to jedna z najważniejszych rzeczy, o jaką należy zadbać, pracując jako freelancer. Dzięki temu dokładnie wiesz, jakie zadnia masz do wykonania na dziś, jaki jest termin ich realizacji i czy jesteś w stanie przyjąć w tym czasie inne zlecenia, czy też twoje moce przerobowe zostały już wyczerpane. Systemy planowania pomagają też zaplanować czas na wypoczynek, o czym musisz pamiętać, zajmując się pracą twórczą.

Aplikacje do organizacji czasu pracy i planowania zadań

Planować zadania możesz za pomocą tradycyjnego, papierowego organizera. O wiele wygodniejsze moim zdaniem są jednak różne aplikacje, które znacznie ten proces ułatwiają. Możesz wykorzystać do tego celu zaawansowane CRM-y albo aplikacje takie jak: Efficient Sticky Notes (umożliwia tworzenie notatek na pulpicie), organizer Todoist (umożliwia dostosowanie listy zadań do własnych potrzeb na każdym urządzeniu, na którym zainstalowany został Windows) lub Redmine (rozbudowane narzędzie do zarządzania projektami, umożliwia planowanie, kontrolowanie postępów pracy oraz rozdzielanie zadań pomiędzy różnych pracowników).

Czas pracy i aktywności

Narzędzie Focus booster pozwala na kontrolowanie czasu twojej pracy i odpoczynku. Pomaga zarządzać czasem i jednocześnie sprawia, że praca staje się bardziej efektywna. Domyślnie w aplikacji ustawiono 25-minutowy czas pracy oraz 5-minutowy odpoczynek. Wartości te możesz zmienić i dostosować do indywidualnych potrzeb.

Ważne notatki

Zdarza ci się robić notatki na fiszkach, które giną potem w niewyjaśnionych okolicznościach? Skorzystaj z Google Keep. Możesz tam zanotować wszystko, co aktualnie przychodzi ci do głowy. Dostęp do notatek będziesz mieć także z urządzeń mobilnych.

Sposób na uniknięcie plagiatu

Doświadczony copywriter  dba o jakość i unikalność swoich tekstów. Będzie mu zatem zależało na tym, by teksty jego autorstwa nie zostały skopiowane na inne strony internetowe. W tym celu warto wykorzystać narzędzia do sprawdzania unikalności tekstu. Do najczęściej stosowanych narzędzi, których zadaniem jest chronić przed duplicate content, należą: Antyplagiat, Plagiator, Copyscape i Siteliner.

Bądź przyjazny czytelnikom

Wielu copywriterów ma tendencje do budowania długich i rozbudowanych zdań. Nie jest to najlepszy sposób pisania do sieci. Na stronach internetowych zdecydowanie lepiej czyta się zdania krótsze, które są bardziej jasne, przejrzyste i czytelne. Jeśli masz z tym problem, możesz wypróbować, jak działa Hemingway Editor. Jest to zmyślne narzędzie, które analizuje tekst pod względem czytelności. Poinformuje cię, jeśli zdania będą zbyt długie i niezrozumiałe, a na koniec wystawi ocenę. Zapamiętaj – im niższa nota, tym lepsza.

Poprawność językowa

Każdy, nawet najlepszy copywriter może mieć czasem wątpliwości co do pisowni, odmiany, czy znaczenia pewnych słów i wyrażeń. Dlatego jego nieodłącznym przyjacielem powinien stać się słownik języka polskiego. Z kolei trudności w doborze odpowiedniego słownictwa możemy pokonać przy pomocy słownika synonimów. Oba słowniki dostępne są tak w wersji papierowej, jak i elektronicznej.

Każdy napisany tekst wymaga drobnej korekty. Czytając powtórnie ten sam tekst, autor nie zawsze potrafi wyłapać potknięcia językowe, brak przecinka czy powtórzone wyrazy. Pomocne w tym miejscu może okazać się narzędzie languagetool.pl. Nie dość, że pracuje w różnych językach, to jeszcze z dużą dokładnością wskazuje konieczność naniesienia poprawek.

Czy są jeszcze jakieś narzędzia, o których powinien pamiętać copywriter? Oczywiście, że tak. Jednak w uwagi na ograniczone miejsce, zmuszona jestem pozostawić ten temat, na jeden z kolejnych wpisów.

Ocena

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

CommentLuv badge